زهرا طریقتی ثانی
انتشار
25 آذر 1404
به روز رسانی
25 آذر 1404
استانبول از آن دسته شهرهایی است که حتما یک بار هم که شده باید به آن سفر کنید! این شهر زیبای رنگارنگ دارای جاذبههای دیدنی تاریخی، فرهنگی و تفریحی بسیار زیادی است که هرکدام میتوانند در کنار ایجاد حس خوب و خاطرههای به یاد ماندنی، اطلاعات بسیار زیادی در خصوص فرهنگ غنی و تاریخ ترکیه به شما بدهد.
اگر با تور استانبول به این شهر سفر میکنید و قصد شما از این سفر تفریحی است، به احتمال زیاد میخواهید از جاهای دیدنی استانبول مانند مسجد سلطان احمد، ایا صوفیه، کاخ دلمه باغچه و ... بازدید کنید. اما برای این که بتوانید در هزینههای سفر خود تا حد بسیار چشمگیری صرفه جویی کنید، به شما پیشنهاد میکنیم از مترو، که یکی از بهترین روشهای حمل و نقل عمومی در استانبول است استفاده کنید.
اما از آنجایی که در مترو استانبول خطوط مختلفی وجود دارد که ممکن است با آنها آشنایی نداشته باشیم، بهتر است قبل از انجام هر کاری نقشه مترو این شهر را بررسی نماییم. با دانلود نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا، میتوانید اطلاعات بسیار زیادی به دست آورید.
در ادامه این مطلب به بررسی نقشه مترو استانبول ۲۰۲۵ و تمامی اطلاعات مورد نیاز در خصوص ایستگاهها، تقاطعها و همچنین ساعت کاری و هزینه بلیط مترو استانبول پرداختیم.
دانلود نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا
دانلود نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا و به صورت پی دی اف به شما این امکان را میدهد که بتوانید لیست تمامی خطوط و تمامی ایستگاهها را با جزئیات مشاهده کنید. در این قسمت از مطلب نقشه مترو استانبول ۲۰۲۵ را برای شما به صورت PDF آوردهایم.
دانلود PDF نقشه مترو استانبول با کیفیت بالا
خط M1A مترو استانبول | ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 13
- طول مسیر: 26.8 کیلومتر
اولین خطی که در نقشه مترو استانبول ۲۰۲۵ به معرفی آن خواهیم پرداخت خط M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک، نخستین خط ریلی در حال بهره برداری مترو استانبول است که در نقشه با رنگ قرمز نمایش داده میشود. این خط که نخستین بخش از عملیات خط M1 را تشکیل میدهد، از منطقه یکپارچه سازی ینیکاپی آغاز شده، از ناحیهی بایرام پاشا عبور کرده و به ایستگاه اوتوگار میرسد.
پس از ادامه مسیر به سمت مرتَر، عبور از زیتینبورنو و امتداد به سوی فرودگاه آتاتورک، خط M1A منطقه سُوریچی را به باکرکوی متصل میکند.
ساعت کاری مترو استانبول در خط M1A از ساعت 06:00 الی نیمه شب بوده و مسافرین میتوانند در این ساعات تردد کنند.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 13 |
طول مسیر | 26.8 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 25 دقیقه |
تعداد واگنها | 105 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 4 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | 400,000 نفر |
تعداد سفرهای روزانه | 168 سفر از ینیکاپی به کیرازلی / یکطرفه |
ایستگاههای خط M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک در نقشه مترو استانبول را به فارسی برای شما آوردهایم.
- ینیکاپی (Yenikapı)
- آکسارای (Aksaray)
- امنیت - فاتح (Emniyet-Fatih)
- توپکاپی - اولوباتلی (Topkapı-Ulubatlı)
- بایرامپاشا- مالتپه (Bayrampaşa-Maltepe)
- سامالجولار (Sağmalcılar)
- کوجاتپه (Kocatepe)
- اوتوگار / پایانه مسافربری (Otogar)
- ترازیدره (Terazidere)
- داووتپاشا - دانشگاه فنی ییلدیز (Davutpaşa-YTÜ)
- مرتِر (Merter)
- زیتینبورنو (Zeytinburnu)
- باکرکوی - اینجیرلی (Bakırköy-İncirli)
- باغچهلیاولر (Bahçelievler)
- آتاکوی - شیریناولر (Ataköy-Şirinevler)
- ینیبوسنا (Yenibosna)
- مرکز نمایشگاهی استانبول - DTM (DTM-İstanbul Fuar Merkezi)
- فرودگاه آتاتورک (Atatürk Havalimanı)
ساختار ایستگاههای خط M1A مترو استانبول
این خط مترو استانبول در مجموع دارای 18 ایستگاه است که تمامی این ایستگاهها دارای فضایی سرپوشیده برای نشستن هستند و از آنجایی که هدوی (Headway) یا فاصله بین رسیدن قطار بعدی حداکثر 4 دقیقه است، خیلی منتظر نخواهید ماند. اگر در خصوص سایر مشخصات این خط کنجکاو هستید نیز باید بگوییم در M1A مجموعا 61 پله برقی و 45 آسانسور وجود دارد.
تمامی ایستگاههای این خط مترو سرپوشیده یا صرفا تونلی نیستند! M1A دارای ایستگاههای مختلف شامل ایستگاههای تونلی / زیر زمینی که به طور کامل در داخل تونل قرار دارند، ایستگاههای روگذر که بالای سطح زمین قرار دارند و ایستگاههای زیر زمینی که کمی با ایستگاههای تونلی تفاوت دارند میشود. در ادامه انواع ایستگاههای این خط را مشاهده خواهید کرد.
7 ایستگاه تونلی / زیر زمینی:
- ینیکاپی
- آکسارای
- امنیت - فاتح
- توپکاپی - اولوباتلی
- باکرکوی - اینجیرلی
- باغچهلیاولر
- فرودگاه آتاتورک
8 ایستگاه زیر زمینی:
- بایرامپاشا - مالتپه
- ساگمالجیلار
- کارتالتپه - کوجاتپه
- اوتوگار
- ترازيدره
- زیتینبورنو
- آتاکوی - شیریناولر
- ینیبوسنا
3 ایستگاه روگذر:
- داووتپاشا
- مرتَر
- DTM - مرکز نمایشگاهی استانبول
تقاطعها و اتصالات
احتمالا در نقشه مترو تهران نیز مشاهده کرده باشید که در برخی از ایستگاهها مانند ایستگاه امام حسین (ع)، ایستگاه توحید، ایستگاه شهدای هفتم تیر و ... میتوانید خط خود را تغییر دهید. در خطوط متروی این شهر زیبای ترکیه نیز همچنین ایستگاههایی وجود دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
- از ایستگاه ینیکاپی (Yenikapı) به خط M1B ینیکاپی - کیرازلی، خط M2 ینیکاپی - حاجیعثمان، خط تراموای T6 سیرکجی - قاضیلچمه و مارمارای
- در ایستگاه اینجیرلی (İncirli) میتوان به خط خط M3 باکرکوی - کایا شهیر و همچنین مترو باس رفت.
- از ایستگاههای مرتَر، زیتینبورنو، باغچهلیاولر و آتاکوی - شیریناولر نیز امکان انتقال به متروباس (BRT) وجود دارد.
- ایستگاه ینیبوسنا امکان انتقال به خط M9 آتاکوی - المپیات و نیز خط مترو باس را فراهم میکند.
- از ایستگاههای آکسارای و زیتینبورنو امکان انتقال به تراموای T1 کاباتاش - باغجلار وجود دارد.
خط M1B مترو استانبول | ینیکاپی - کیرازلی
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 23
- طول مسیر: 26.8 کیلومتر
دومین خط این مترو یعنی خط M1B که در نقشه نیز با رنگ قرمز نمایش داده میشود ایستگاههای کیرازلی - باغجیلار و ینیکاپی را به یکدیگر متصل میکند.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 23 |
طول مسیر | 26.8 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 35 دقیقه |
تعداد واگنها | 105 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 2.5 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | 400,000 نفر |
ایستگاههای خط M1B ینیکاپی - کیرازلی به شرح زیر هستند.
- ینیکاپی (Yenikapı)
- آکسارای (Aksaray)
- امنیت - فاتح (Emniyet-Fatih)
- توپکاپی - اولوباتلی (Topkapı-Ulubatlı)
- بایرامپاشا - مالتپه (Bayrampaşa-Maltepe)
- سامالجولار (Sağmalcılar)
- کوجاتپه (Kocatepe)
- اوتوگار / پایانه مسافربری (Otogar)
- اسنلر (Esenler)
- مندرس (Menderes)
- اوچیوزلو (Üçyüzlü)
- میدان باغجیلار (Bağcılar Meydan)
- کیرازلی - باغجیلار (Kirazlı-Bağcılar)
ساختار ایستگاههای خط M1B مترو استانبول
اگر نقشه جدید مترو استانبول را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که در این خط، 13 ایستگاه وجود دارد که در تمامی ایستگاهها نیز دارای فضایی سرپوشیده برای نشستن وجود دارد. در مجموع اگر بخواهیم حساب کنیم این خط دارای 96 پله برقی و 41 آسانسور است. ایستگاههای تونلی / زیرزمینی و ایستگاههای روگذر خط M1B نیز شامل موارد زیر میشود.
8 ایستگاه تونلی / زیر زمینی:
- ینیکاپی
- آکسارای
- امنیت - فاتح
- توپکاپی - اولوباتلی
- مِندرس
- اوچیوزلو
- میدان باغجیلار
- کیرازلی - باغجیلار
5 ایستگاه روگذر:
- بایرامپاشا - مالتپه
- ساگمالجیلار
- کارتالتپه - کوجاتپه
- اوتوگار
- اسنلر
تقاطعها و اتصالات
اگر در خصوص تقاطعها و اتصالات این خط نیز کنجکاو هستید، مطالعه این بخش از مطلب را از دست ندهید. باید بگوییم انتقالات در ایستگاههای ذکر شده در زیر به حمل و نقل مرتبط قابل انجام است.
- از ایستگاه ینیکاپی به خط M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک، خط M2 ینیکاپی - حاجیعثمان، خط تراموای T6 سیرکجی - قاضیلچمه و مارمارای
- از ایستگاه توپکاپی – اولو باتلی به خط تراموای T4 توپکاپی – مسجد سلام
- از ایستگاههای آکسارای و میدان باغجیلار به خط تراموای T1 کاباتاش – باغجلار
- از ایستگاه کیرازلی – باغجیلار به خط M3 باکرکوی – کایا شهیر
خط M2 مترو استانبول | ینیکاپی - سیرانتپه - حاجی عثمان
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 16
- طول مسیر: 23.49 کیلومتر
خط M2 مترو استانبول که در نقشه با رنگ سبز نمایش داده میشود، یکی از مهمترین خطوط مترو این شهر به شمار میآید. به خصوص که ایستگاه تکسیم در این خط قرار گرفته و مسافرین میتوانند با استفاده از آن به میدان تقسیم بروند.
نخستین فاز ساخت خط M2 با هدف ارائه خدمات میان ینیکاپی و حاجیعثمان در سال ۱۹۹۲ آغاز شده و در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۰ به بهرهبرداری رسید و در حال حاضر روزانه 500 هزار مسافر را در روز جا به جا میکند. توجه داشته باشید که این خط دارای یک شاخه فرعی بوده و مسافرینی که میخواهند به سیران تپه بروند باید در ایستگاه صنایع محلهسی مسیر خود را تغییر دهند.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 16 |
طول مسیر | 23.49 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 32 دقیقه |
تعداد واگنها | 192 |
فاصله حرکت قطارها | ینی کاپی - حاجی عثمان: 3 دقیقه و 55 ثانیه / صنایع محله - سییران تپه: 8.5 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | 500,000 نفر |
تعداد سفرهای روزانه | 219 سفر یکطرفه / مجموع سفرها 694 |
ایستگاههای خط M2 ینیکاپی - سیرانتپه - حاجی عثمان به شرح زیر هستند.
- ینیکاپی (Yenikapı)
- وزنهجیلر - دانشگاه استانبول (Vezneciler-İstanbul Ü.)
- هالیچ (Haliç)
- شیشانه (Şişhane)
- تکسیم (Taksim)
- عثمانبی (Osmanbey)
- شیشلی - مجیدیهکوی (Şişli-Mecidiyeköy)
- گایرتتپه (Gayrettepe)
- لونت (Levent)
- چهارم لونت (4. Levent)
- صنایع محلهسی (Sanayi Mahallesi)
- سیرانتپه (Seyrantepe)
- آیتییو - آیازاغا (İTÜ-Ayazağa)
- آتاتورک اوتو سانایی (Atatürk Oto Sanayi)
- داروشافاکا (Darüşşafaka)
- حاجیعثمان (Hacıosman)
ساختار ایستگاههای خط M2 مترو استانبول
در خصوص ساختار ایستگاههای این خط باید بگوییم تمامی ایستگاهها به صورت تونلی / زیر زمینی ساخته شدهاند و تنها ایستگاه هالیچ بر روی پل متروی هالیچ قرار دارد که یکی از جاذبهها و زیباییهای این شهر است.
تقاطعها و اتصالات
در خط M2 مترو استانبول تقاطعها و اتصالات بسیاری وجود دارد. اما یکی از مهمترین اتصالات این خط، در ایستگاه شیشانه است. اگر میخواهید از پل گالاتا که یکی دیگر از پلهای زیبای استانبول است بازدید کنید میتوانید در این ایستگاه پیاده شده و در خط تراموای T2 و در ایستگاه کاراکوی پیاده شوید. به صورت کلی اتصالات این خط به شرح زیر است.
- ایستگاه ینیکاپی: اتصال به خطوط متروی M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک، M1B ینیکاپی - کیرازلی، تراموای T6 سیرکجی - قاضیلچمه و مارمارای
- ایستگاه وزنهجیلر - دانشگاه استانبول: اتصال به تراموای T1 کاباتاش - باغجلار
- ایستگاه هالیچ: اتصال به تراموای T5 امینونو - آلیبیکوی
- ایستگاه شیشلی - مجیدیهکوی: اتصال به خط متروی M7 ییلدیز - محمودبی
- ایستگاه شیشانه: اتصال به تراموای T2 خیابان استقلال و تونل تاریخی F2 کاراکوی - بیاوغلو
- ایستگاه تکسیم: اتصال به تراموای T2 خیابان استقلال و فونیکولار F1 تکسیم - کاباتاش
- ایستگاههای شیشلی - مجیدیهکوی و گایرتتپه: اتصال به خط متروبوس (BRT)
- ایستگاه گایرتتپه: اتصال به خط متروی M11 گایرتتپه - فرودگاه استانبول
- ایستگاه لونت: اتصال به خط متروی M6 لونت - دانشگاه بوغازایچی / هیصاراوستو
- ایستگاه صنایع محلهسی: انتقال به شاخه شاتل سیرانتپه بدون خروج از سیستم و با عبور به سکوی مجزا
خط M3 مترو استانبول | باکرکوی - کایا شهیر
- تعداد ایستگاهها: 20
- طول مسیر: 26.7 کیلومتر
خط M3 در نقشه مترو استانبول ۲۰۲۵ با رنگ آبی نمایش داده میشود که ایستگاههای باکرکوی و کایا شهیر را به یکدیگر متصل میکند و شامل 20 ایستگاه میشود. فاز نخست این خط در سال 2013 به بهره برداری رسیده و دپوی قطارها و همچنین ساختمان کارگاه تعمیر و نگهداری خط در پردیس المپیک قرار گرفته است.
در کنار مسیر اصلی، پیشتر یک سرویس شاتل بین ایستگاههای ایکتلی صنایع و المپیات فعال بود؛ اما با اضافه شدن ایستگاههای محله زیا گوکالپ و المپیات به خط M9، این سرویس شاتل متوقف شد. این خط در سال ۲۰۲۳ تا بیمارستان شهری چام و ساکورا و کایاشهیر مرکز گسترش یافت و با تکمیل بخش جنوبی در مارس ۲۰۲۴، سرویسدهی کامل بین باکرکوی ساحل و کایاشهیر مرکز آغاز شد.
تعداد ایستگاهها | 20 |
طول مسیر | 26.7 کیلومتر |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 7 دقیقه |
ایستگاههای خط M3 باکرکوی - کایا شهیر نقشه مترو استانبول به فارسی برای شما در زیر آورده شده است.
- ساحل باکرکوی (Bakırköy Sahil)
- میدان آزادی (Özgürlük Meydanı)
- اینجیرلی (İncirli)
- هازنهدار (Haznedar)
- ایلکیوا (İlkyuva)
- ییلدیزتپه (Yıldıztepe)
- ملا گورانی (Molla Gürani)
- کیرازلی - باغجیلار (Kirazlı-Bağcılar)
- ینیمحله (Yenimahalle)
- محمودبی (Mahmutbey)
- ایستوج (İSTOÇ)
- ایکیتلی صنایع (İkitelli Sanayi)
- تورگوت اوزال (Turgut Özal)
- سیتلر / شهرکها (Siteler)
- مجتمعهای باشاک (Başak Konutları)
- باشاکشهیر - متروکنت (Başakşehir-Metrokent)
- اونورکنت (Onurkent)
- بیمارستان شهری (Şehir Hastanesi)
- مسکنهای انبوه (Toplu Konutlar)
- کایا شهیر مرکز (Kayaşehir Merkez)
ساختار ایستگاههای خط M3 مترو استانبول
سکوهای موجود در ایستگاههای این خط مترو 180 متر طول دارند و امکان حرکت قطارهای 8 واگنه را فراهم میسازند. باید بگوییم تمامی ایستگاههای این خط به صورت زیر زمینی ساخته شدهاند و در آن هیچ ایستگاه روگذری وجود ندارد.
همچنین ایستگاه محمودبی در خط M3 دارای یک خط سوم اضافه است که دسترسی به محوطه دپو را ممکن میسازد. محوطه دپو و کارگاه واقع در پردیس المپیک حدود ۷۰ هزار متر مربع وسعت داشته که ظرفیت نگهداری ۱۲۰ قطار را داراست. همچنین ساختمان کارگاه تعمیرات نیز دارای ۱۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده است.
تقاطعها و اتصالات
در این خط اتصالاتی وجود دارد که رفت و آمد از مناطق کایا شهیر و باشاک شهیر به ساحل آتاکوی، مجیدیه کوی و منطقه تاریخی سوریچی را بسیار ساده میسازد. به صورت کلی تقاطعها و اتصالات خط M3 مترو این شهر به شرح زیر است.
- ایستگاه ایکیتلی صنایع: اتصال به خط M9 آتاکوی - المپیات
- ایستگاه محمودبی: اتصال به خط M7 ییلدیز - محمودبی
- ایستگاه کیرازلی - باغجیلار: اتصال به خط M1B ینیکاپی - کیرازلی
- ایستگاه اینجیرلی: اتصال به خط M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک و متروبوس
- ایستگاه میدان آزادی: اتصال به خط مارمارای B1 هالکالی - گبزه و ایستگاه قطار سریعالسیر باکرکوی
خط M4 مترو استانبول | کادیکوی - فرودگاه صبیحا گوکچن
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 23
- طول مسیر: 33.5 کیلومتر
خط M4 مترو استانبول که در نقشه با رنگ صورتی تیره نمایش داده میشود دارای 23 ایستگاه بوده و روزانه در حدود 300 هزار نفر را جا به جا میکند. ساخت فاز اولیه این خط در سال 2012 به اتمام رسیده و 16 ایستگاه در مسیر ۲۱.۷ کیلومتری میان کادیکوی و کارتال به بهره برداری رسانده است.
با احداث ایستگاههای یاکاجیک - ادنان قهوهچی، پندیک و تاوشانتپه، فاز دوم خط نیز تکمیل شده و طول مسیر به ۲۶٫۵ کیلومتر و تعداد ایستگاهها به ۱۹ ایستگاه افزایش یافته است.
ایستگاه ابتدایی خط M4 کادیکوی بوده که در منطقه آجیبادم مسیر بزرگراه D100 را دنبال کرده و تا تاوشانتپه ادامه مییابد. یک دپوی ۵۲ واگنه (۱۳ قطار) و یک کارگاه تعمیر و نگهداری ۳۲ واگنه در محدوده ایستگاه مالتپه، بین ایستگاههای مالتپه و هوزوروی قرار دارد. لازم به ذکر است که کل خط از جمله دپو و کارگاه، کاملا به صورت زیرزمینی ساخته شده است.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 23 |
طول مسیر | 33.5 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 52 دقیقه |
تعداد واگنها | 144 (36 رام 4 واگنه) |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 5 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | 300,000 نفر |
ایستگاههای خط M4 کادیکوی - فرودگاه صبیحا گوکچن به شرح زیر هستند.
- کادیکوی (Kadıköy)
- آیریلیک چشمهسی (Ayrılık Çeşmesi)
- آجیبادم (Acıbadem)
- اونالان (Ünalan)
- گوزتپه (Göztepe)
- ینیسحرا (Yenisahra)
- پگاسوس - کوزیاتاغی (Pegasus-Kozyatağı)
- بستانجی (Bostancı)
- کوچوکیالی (Küçükyalı)
- مالتپه (Maltepe)
- هوزورِوی (Huzurevi)
- گولسویو (Gülsuyu)
- اسنکنت (Esenkent)
- بیمارستان - دادگستری (Hastane-Adliye)
- سوغانلیک (Soğanlık)
- کارتال (Kartal)
- یاکاجیک - ادنان قهوهچی (Yakacık-Adnan Kahveci)
- پندیک (Pendik)
- تاوشانتپه (Tavşantepe)
- فوزی چاکماک - بیمارستان (Fevzi Çakmak-Hastane)
- یایالار - شیخلی (Yayalar-Şeyhli)
- کورتکوی (Kurtköy)
- فرودگاه صبیحا گوکچن (Sabiha Gökçen Havalimanı)
ساختار ایستگاههای خط M4 مترو استانبول
اگر در خصوص ساختار خط M4 مترو استانبول کنجکاو هستید باید بگوییم، تونلهای این خط در بازه کادیکوی - کوزیاتاغی و کارتال - کاینارجه با روش TBM یا Tunnel Boring Machine به معنای "ماشین حفاری تونل" و در بازه کوزیاتاغی - کارتال با روش NATM یا New Austrian Tunneling Method به معنی "روش جدید حفاری تونل اتریشی" ساخته شدهاند.
در ایستگاه بستانجی یک خط اضافه و دو سکو برای پاسخگویی به نیازهای بهرهبرداری جایگزین در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است طول سکوهای ایستگاهها ۱۸۰ متر بوده و برای بهرهبرداری با قطارهای ۸ واگنه مناسب هستند.
تقاطعها و اتصالات
تقاطعها و اتصالات خط M4 کادیکوی - فرودگاه صبیحا گوکچن به شرح زیر هستند.
- ایستگاه کادیکوی: اتصال به تراموای T3 کادیکوی - مودا، خطوط دریایی، اتوبوسهای دریایی و قایقهای موتوری
- ایستگاه آیریلیک چشمهسی: اتصال به مارمارای
- ایستگاه اونالان: اتصال به متروباس (BRT)
- ایستگاه کوزیاتاغی: اتصال به خط M8 بستانجی - پارسلر
- ایستگاه پندیک: دسترسی به ایستگاه قطار سریعالسیر پندیک از طریق اتوبوسهای IETT
خط M5 مترو استانبول | اسکودار - ساماندیرا
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 16
- طول مسیر: 20 کیلومتر
خط M5 دومین خط مترو در بخش آسیایی استانبول و نخستین خط متروی بدون راننده در ترکیه است که در نقشه 2025 مترو استانبول با رنگ بنفش نمایش داده میشود. این خط از میدان اسکودار آغاز شده و از مرکز منطقه عمرانیه عبور میکند. نهایتا در میدان چِکمِکوی نیز به پایان میرسد.
شهرداری کلانشهر استانبول در چارچوب چشم انداز توسعه سیستمهای ریلی خود، برنامه دارد خط M5 را به منطقه سلطانبیلی و فرودگاه صبیحا گوکچن گسترش دهد.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 16 |
طول مسیر | 20 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 32 دقیقه |
تعداد واگنها | 126 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 4 دقیقه و 40 ثانیه |
تعداد مسافران روزانه | 220,000 نفر |
تعداد سفرهای روزانه | 365 |
ایستگاههای M5 اسکودار - ساماندیرا در نقشه مترو استانبول به فارسی را در قسمت زیر مشاهده خواهید کرد.
- اسکودار (Üsküdar)
- فیستیکآغاجی (Fıstıkağacı)
- باغلارباشی (Bağlarbaşı)
- آلتونیزاده (Altunizade)
- کیشیکلی (Kısıklı)
- بولگورلو (Bulgurlu)
- عمرانیه (Ümraniye)
- چارشی / بازار (Çarşı)
- یاماناولر (Yamanevler)
- چاکماک (Çakmak)
- ایهلامورکویو (Ihlamurkuyu)
- آلتینشهیر (Altınşehir)
- دبیرستان امامخطیب (İmam Hatip Lisesi)
- دودولو (Dudullu)
- نجيب فاضل (Necip Fazıl)
- چکمکوی (Çekmeköy)
- مجلس (Meclis)
- ساریگازی (Sarıgazi)
- سانجاقتپه (Sancaktepe)
- ساماندیرا مرکز (Samandıra Merkez)
ساختار ایستگاههای خط M5 مترو استانبول
تونلهای این خط با استفاده از روشهای TBM و NATM ساخته شدهاند و تمامی ایستگاهها به صورت زیر زمینی بهره برداری شدهاند. طول سکوها ۱۴۰ متر بوده که امکان بهرهبرداری با قطارهای ۶ واگنه را فراهم میکند. البته لازم به ذکر است که طول سکوی ایستگاه اسکودار ۱۵۰ متر است.
تمام ایستگاهها به گیتهای ورودی مجهز بوده و برای افراد دارای معلولیت آسانسور و برای سایر مسافران پله برقی در نظر گرفته شده است. در ایستگاه کیشیکلی، دسترسی از ورودی به طبقه گیتها صرفا از طریق آسانسور انجام میشود و از طبقه گیتها به سکوها، هم آسانسور و هم پله برقی وجود دارد.
با توجه به اینکه خط M5 بهصورت کاملا خودکار و بدون حضور راننده (UTO) بهره برداری میشود، در تمامی سکوها دربهای ایمنی سکو (Platform Screen Doors) نصب شدهاند.
تقاطعها و اتصالات
تقاطعها و اتصالات خط متروی M5 اسکودار - ساماندیرا به شرح زیر هستند.
- ایستگاه اسکدار: اتصال به مارمارای، اتوبوسهای IETT و اسکلهها
- ایستگاه آلتونی زاده: اتصال به خط مترو باس (BRT)
- ایستگاه دودولو: اتصال به خط متروی M8 بستانجی - دودولو - پارسلر
خط M6 مترو استانبول | لونت - دانشگاه بغازیچی | حیساروستو
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 4
- طول مسیر: 3.3 کیلومتر
خط M6 که در نقشه با رنگ خاکی مشخص شده یکی از کوتاهترین خطوط مترو استانبول است که تنها شامل 4 ایستگاه میشود. این خط دسترسی مسافرانی را که از خط متروی M2 ینیکاپی - حاجی عثمان وارد میشوند، به دانشگاه بغازیچی و منطقه حیساروستو فراهم میکند. این خط با استفاده از روش حفاری تونل به شیوه نوین اتریشی (NATM) و بهصورت تک لوله ساخته شده و از این نظر با سایر خطوط مترو متفاوت است.
با توجه به اینکه این خط بهصورت تک خطه طراحی شده است، امکان عبور متقابل قطارها تنها در محدوده ایستگاهها وجود دارد و در سایر بخشها به دلیل نحوه ساختی که دارد، در هر مسیر تنها یک قطار تردد میکند.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 4 |
طول مسیر | 3.3 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 7 دقیقه |
تعداد واگنها | 12 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 5 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | 20,000 نفر |
تعداد سفرهای روزانه | 156 سفر یکطرفه |
ایستگاههای خط M6 لونت - دانشگاه بغازیچی | حیساروستو به شرح زیر هستند.
- لونت (Levent)
- نیسپتیه (Nispetiye)
- اتیلر (Etiler)
- دانشگاه بغازیچی - حیساروستو (Boğaziçi Ü.-Hisarüstü)
ساختار ایستگاههای خط M6 مترو استانبول
باید به شما بگوییم تمامی ایستگاههای این خط بهصورت زیر زمینی ساخته شدهاند. در ایستگاه اتیلر، دسترسی میان فضای گیتها و سکوی قطار صرفا از طریق آسانسور امکان پذیر خواهد بود؛ در حالیکه در سایر ایستگاهها دسترسی تنها از طریق پله برقی انجام میشود.
تقاطعها و اتصالات
- اتصالات خط M6 لونت - دانشگاه بغازیچی | حیساروستو به شرح زیر هستند.
- ایستگاه لونت: اتصال به خط متروی M2 ینیکاپی - حاجی عثمان
- ایستگاه دانشگاه بغازیچی / حیساروستو: اتصال به خط فونیکولار F4 دانشگاه بغازیچی / حیساروستو - آشیان
خط M7 مترو استانبول | ییلدیز - محمودبی
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 17
- طول مسیر: 20 کیلومتر
خط متروی M7 ییلدیز - محمودبی که در نقشه با رنگ صورتی نمایش داده میشود، تحت عنوان نخستین خط متروی کاملا خودکار و بدون راننده در بخش اروپایی استانبول به بهره برداری رسیده است.
بخش مجیدیهکوی - محمودبی، فاز نخست این خط را تشکیل میدهد و پس از اتمام کامل پروژه، خدمات آن در مسیر کاباتاش تا اسنیورت ارائه خواهد شد. این خط از مناطق شیشلی، کاغیتانه، ایوپ سلطان، غازی عثمان پاشا، اسنلر و باغجیلار عبور میکند. لازم به ذکر است که این مناطق در مجموع حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارند.
ایستگاههای فولیا و ییلدیز که در فاز دوم خط قرار دارند، در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳ به بهره برداری رسیدند و بدین ترتیب اتصال این خط به منطقه بشیکتاش برقرار شد.
باید بگوییم ترکیه در ساخت و بهره برداری این خط، نهایت تلاش خود را به کار برده است. چرا که خط M7 توانسته در بخشهای زیر رتبههای جهانی به دست آورد.
- رتبه ۹ اروپا و رتبه ۲۱ جهان از نظر طول خط
- رتبه ۲۴ جهان از نظر تعداد ایستگاهها
- رتبه ۷ جهان (بههمراه خط M5) در میان خطوط متروی کاملا خودکار و بدون راننده از نظر طول مسیر
- رتبه ۱ جهان از نظر ظرفیت جابهجایی لحظهای مسافر با ظرفیت ۲٬۱۶۰ نفر در هر رام قطار
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 17 |
طول مسیر | 20 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 36 دقیقه |
تعداد واگنها | 80 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 6 دقیقه |
تعداد مسافران روزانه | ظرفیت جابجایی 70,000 در ساعت |
تعداد سفرهای روزانه | 176 سفر یکطرفه |
ایستگاههای خط M7 ییلدیز - محمودبی به شرح زیر هستند.
- ییلدیز (Yıldız)
- فولیا (Fulya)
- مجیدیهکوی (Mecidiyeköy)
- چاغلایان (Çağlayan)
- کائیتانه (Kağıthane)
- نورتهپه (Nurtepe)
- آلیبیکوی (Alibeyköy)
- محله چیرچیر (Çırçır Mahallesi)
- ویسل کارانی - آکشمسالدین (Veysel Karani-Akşemsettin)
- یشیلپینار (Yeşilpınar)
- کاظم کارابکیر (Kazım Karabekir)
- ینیمحله (Yenimahalle)
- محله کارادنیز (Karadeniz Mahallesi)
- تکستیلکنت - گییمکنت (Tekstilkent-Giyimkent)
- اوروچ رئیس (Oruç Reis)
- محله گوزتپه (Göztepe Mahallesi)
- محمودبی (Mahmutbey)
ساختار ایستگاههای خط M7 مترو استانبول
همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم، خط متروی M7 ییلدیز - محمودبی دارای ۱۷ ایستگاه است. از بین این 17 ایستگاه، ایستگاههای کاغیتانه و آلیبیکوی روی سازههای پلهوایی و به صورت روگذر قرار دارند، در حالی که ۱۵ ایستگاه دیگر کاملا به صورت زیر زمینی ساخته شدهاند.
نکته قابل توجه این است که خط M7 با در نظر گرفتن تمامی نیازهای شهروندان دارای معلولیت طراحی و اجرا شده است. در ایستگاهها راهنماهای برجسته کف، سرویسهای بهداشتی ویژه، ۲۲۵ پله برقی، ۱۰۸ آسانسور و در مجموع ۱۱۹۲ دوربین مداربسته برای ارتقای ایمنی مسافران نصب شده است.
در داخل قطارها نیز سیستم حلقه القایی (Induction Loop System) به کار رفته است که صدا را با فرکانسی پخش میکند که تنها از طریق سمعک افراد کمشنوا قابل دریافت است.
تقاطعها و اتصالات
اتصالات خط M7 ییلدیز - محمودبی به شرح زیر هستند.
- ایستگاه مجیدیهکوی: اتصال به خط متروی M2 ینیکاپی - حاجیعثمان و خط مترو باس (BRT)
- ایستگاه کاغیتانه: اتصال به خط متروی M11 گایرتتپه - فرودگاه استانبول - آرناووتکوی
- ایستگاه آلیبیکوی: اتصال به تراموای T5 امینونو - آلیبیکوی
- ایستگاه محله کارادنیز: اتصال به تراموای T4 توپکاپی - مسجد سلام
- ایستگاه محمودبی: اتصال به خط متروی M3 باکرکوی - کایاشهیر
خط M8 مترو استانبول | بستانچی - پارسلر
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 13
- طول مسیر: 14.27 کیلومتر
خط M8 مترو این شهر زیبای ترکیه که با رنگ آبی پر رنگ نمایش داده میشود، دارای 13 ایستگاه بوده و ساخت آن توسط شهرداری استانبول در فوریه 2016 آغاز شد. این خط با هدف اتصال خطوط واقع در محور شرق - غرب بخش آسیایی شهر در راستای شمال - جنوب برنامه ریزی و بر همین اساس اجرا شده است.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 13 |
طول مسیر | 14.27 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 25 دقیقه |
تعداد واگنها | 40 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 8 دقیقه و 40 ثانیه |
تعداد مسافران روزانه | 43,280 نفر |
ایستگاههای خط M8 بستانچی - پارسلر به شرح زیر هستند.
- بستانچی (Bostancı)
- امین علی پاشا (Emin Ali Paşa)
- آیشهکادین (Ayşekadın)
- کوزیاتاغی (Kozyatağı)
- کوچوکبقالکوی (Küçükbakkalköy)
- ایچِرِنکوی (İçerenköy)
- کاییشداغی (Kayışdağı)
- مولانا (Mevlana)
- ایمِس (İMES)
- مودوکو - کییپ (MODOKO-KEYAP)
- دودولو (Dudullu)
- هوزور (Huzur)
- پارسلر (Parseller)
ساختار ایستگاههای خط M8 مترو استانبول
باید بگوییم تمامی ایستگاههای موجود در این خط به صورت کاملا زیر زمینی ساخته شدهاند و در آن هیچ ایستگاه روگذری وجود ندارد. همچنین خط M8 در مجموع دارای 160 پله برقی و 51 آسانسور است.
تقاطعها و اتصالات
در خصوص اتصالات و تقاطعهای خط M8 نیز باید بگوییم: در ایستگاه بستانجی، امکان انتقال به مارمارای، ایستگاه قطار سریع السیر، خطوط دریایی و اتوبوسهای دریایی وجود دارد.
در ایستگاه کوزیاتاغی نیز اتصال به خط متروی M4 کادیکوی - فرودگاه صبیحا گوکچن فراهم است. در نهایت در ایستگاه دودولو امکان انتقال به خط متروی M5 اسکودار - سماندیرا وجود دارد.
خط M9 مترو استانبول | آتاکوی - المپیات
- ساعت کاری: 06:00 الی 00:00
- تعداد ایستگاهها: 14
- طول مسیر: 17.2 کیلومتر
آخرین خطی که در نقشه جدید مترو استانبول به بررسی آن خواهیم پرداخت، خط M9 است که با رنگ زرد نمایش داده میشود. این خط، استادیوم المپیک آتاتورک و مناطق صنعتی باشاک شهیر در شمال غرب استانبول و همچنین نواحی مسکونی واقع در محور هالکالی - ایکیتلی را به خط M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک، خط حومهای B1 هالکالی - گبزه و خط مترو باس متصل میکند.
ایستگاههای بهاریه و ماسکو تحت عنوان نخستین فاز این خط در 2021 به بهره برداری رسیدند. همچنین باید این موضوع را ذکر کنیم که ایستگاههای ایکتلی صنایع - ضیا گوکالپ و المپیات که پیشتر در قالب بهره برداری شاتل در خط M3 فعالیت داشتند، با ایستگاههای بهاریه و ماسکو یکپارچه شده و بهره برداری مسافری در بازه بهاریه - المپیات آغاز شد.
با افتتاح توسعه آتاکوی بهعنوان فاز دوم، این خط در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۴ بهصورت یکپارچه میان آتاکوی و بهاریه وارد مدار بهره برداری شد.
ساعت کاری | 06:00 الی 00:00 |
تعداد ایستگاهها | 14 |
طول مسیر | 17.2 کیلومتر |
مدت زمان سفر | 26 دقیقه |
تعداد واگنها | 20 |
فاصله حرکت قطارها | حداکثر 9 دقیقه |
ایستگاههای خط M9 آتاکوی - المپیات به شرح زیر هستند.
- آتاکوی (Ataköy)
- ینیبوسنا (Yenibosna)
- چوبانچشمه (Çobançeşme)
- جمهوریت ۲۹ اکتبر (29 Ekim Cumhuriyet)
- دوغو صنایع / صنعت شرقی (Doğu Sanayi)
- معمار سینان (Mimar Sinan)
- ۱۵ تموز (15 Temmuz)
- خیابان هالکالی (Halkalı Caddesi)
- محله آتاتورک (Atatürk Mahallesi)
- بهاریه (Bahariye)
- ماسکو (MASKO)
- ایکیتلی صنایع (İkitelli Sanayi)
- محله ضیا گوکالپ (Ziya Gökalp Mahallesi)
- المپیات (Olimpiyat)
ساختار ایستگاههای خط M9 مترو استانبول
در خصوص ساختار خط M9 نیز باید بگوییم، ایستگاه المپیات در این خط، به منظور رساندن خدمات به استادیوم المپیک و رویدادهای ورزشی با 2 سکو و 3 خط احداث شده است. ایستگاه ایکیتلی صنایع نیز با 2 سکئی مرکزی و 4 خط طراحی شده که امکان جا به جایی مسافران را در سطح سالن فراهم میسازد.
تقاطعها و اتصالات
در خصوص اتصالات و تقاطعهای این خط نیز باید بدانید، در ایستگاه ایکیتلی صنایع، امکان انتقال به خط متروی M3 باکرکوی - کایا شهیر وجود دارد. همچنین در ایستگاه ینیبوسنا، انتقال به خط متروی M1A ینیکاپی - فرودگاه آتاتورک و خط مترو باس امکانپذیر است.
در آخر نیز باید بگوییم در ایستگاه آتاکوی امکان اتصال به خط حومهای مارمارای B1 هالکالی - گبزه فراهم شده است.
کلام پایانی
در این مطلب به بررسی هر آنچه باید در خصوص مترو استانبول و خطوط آن بدانید پرداخته و تمامی ایستگاههای نقشه مترو استانبول به فارسی را برای شما آوردیم. شما میتوانید با استفاده از این راهنما، سفر راحتتر و خاطرهانگیزتری را در استانبول تجربه کنید.
ساعت کاری مترو استانبول
همانطور که در هر بخش به صورت جداگانه به آن پرداختیم، ساعت کاری مترو استانبول در اکثر خطوط از ساعت 06:00 صبح الی 00:00 نیمه شب خواهد بود و مسافرین گرامی میتوانند در این ساعات از مترو استفاده کنند.
مترو استانبول اصولا از امنیت مناسبی برخوردار است؛ اما اگر در ساعات پایانی روز میخواهید از آن استفاده نمایید، به شما پیشنهاد میدهیم موارد و نکات ایمنی را رعایت نمایید. همچنین به طور کامل حواستان به کیف، گوشی موبایل و سایر لوازم ارزشمند خود باشد.
هزینه بلیط مترو در استانبول
مترو یکی از کم هزینهترین روشهای حمل و نقل در سراسر دنیاست؛ استانبول نیز از این قضیه مستثنی نیست! در جداولی که در این قسمت مشاهده میکنید، انواع کارت مترو استانبول و هزینه هرکدام را مشاهده خواهید کرد.
کارت مترو ناشناس استانبول (Anonymous Card Istanbulcard)
کارت مترو ناشناس یکی از بهترین گزینهها برای گردشگرانی است که به استانبول سفر میکنند. برای دریافت این کارت نیازی به ثبت نام نبوده و نام و مشخصات در آن درج نخواهد شد. همچنین میتوانید این کارت را برای چند نفر استفاده کنید. هزینههای این کارت مترو نیز به شرح زیر است.
نوع | قیمت |
کرایه کامل | 35 لیر |
کارت دانشجویی | 17.08 لیر |
کارت اجتماعی | 25.06 لیر |
استانبول کارت آبی (Mavi Istanbulcard)
استانبول کارت آبی برای افرادی مناسب است که میخواهند به صورت روزانه از مترو استفاده کنند و اشتراک آن به صورت ماهانه است. هزینه Mavi Istanbulcard نیز به شرح جدول زیر است.
نوع | قیمت |
کرایه عادی / ۱۸۰ بار استفاده | 2,748 لیر |
دانشجویی / ۲۰۰ بار استفاده | 494 لیر |
اجتماعی / ۲۰۰ بار استفاده | 1,709 لیر |
استانبول کارت الکترونیکی
این نوع کارت، نسخه الکترونیکی (دیجیتال) استانبول کارت است که از طریق اپلیکیشن مربوطه میتوانید آن را خریداری نمایید و برای پرداخت بدون نیاز به کارت فیزیکی مناسب است. اطلاعات و قیمت استانبول کارت الکترونیکی برای پرداخت هزینه مترو این شهر زیبای ترکیه را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
نوع | قیمت |
کارت تک سفره | 50 لیر |
کارت دو سفره | 90 لیر |
کارت سه سفره | 145 لیر |
کارت چهار سفره | 175 لیر |
کارت پنج سفره | 205 لیر |
کارت ده سفره | ۴۰۰ لیر |
اپلیکیشن نقشه مترو استانبول
اپلیکیشن یا همان برنامه نقشه مترو استانبول، یکی از کاربردیترین ابزارهایی است که میتوانید از آن استفاده نمایید. در این قسمت از مطلب، لینک اپلیکیشن نقشه مترو استانبول برای اندروید و iOS را برای شما آوردهایم.
کلام پایانی
در این مطلب به بررسی نقشه مترو استانبول ۲۰۲۵ و هر آنچه در خصوص آن باید بدانید پرداختیم. شما میتوانید با مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری در خصوص این سیستم حمل و نقل عمومی استانبول به دست آورید و تا حد بسیار چشمگیری در هزینههای سفر ترکیه خود صرفه جویی کنید. سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
پرسشهای متداول
آیا متروی استانبول در شب امن است؟
بله. ایستگاههای مترو استانبول از میزان روشنایی خوب و قابل قبولی برخوردار هستند. ایستگاهها عموما توسط نیروهای امنیتی نظارت شده و امن هستند. اما با این وجود بهتر است در مناطق پر تردد حواستان به وسایل خود باشد.
ساعت کاری مترو استانبول چگونه است؟
ساعت کاری بیشتر خطوط مترو استانبول از 6 صبح تا نیمه شب است. اما در آخر هفتهها معمولا مسیرهای اصلی به صورت 24 ساعته فعال هستند.
آیا میتوان از یک کارت برای چند نفر استفاده کرد؟
بله. میتوانید با کارتی که از دستگاهها خریداری کردهاید برای حداکثر پنج نفر از خدمات حمل و نقل استفاده کنید. اما باید کارت را برای هر نفر به صورت جداگانه اسکن کنید.
دیدگاه جدید







.webp?size=100)






